Design en online marketing gaan goed samen
Op LinkedIn zie je waarschijnlijk regelmatig berichten van ondernemers die trots vertellen dat hun nieuwe website online staat. De reacties zijn vaak iets zoals: ‘Ziet er mooi uit!’ Maar als je een paar maanden later aan de ondernemer vraagt of hij nog steeds zo blij is met zijn website, dan zal je verrassend vaak horen dat de resultaten tegenvallen.
En dat is het niet zo vreemd. Want te vaak ligt de focus nog op een mooie website, dus een mooi design. Maar als de resultaten niet zo mooi zijn, wat heb je dan aan een mooie website? Precies, heel weinig! Natuurlijk is een mooi design een belangrijk onderdeel van een website, maar de online marketing is mogelijk nog belangrijker. Het is dus zaak om van het design en de online marketing een krachtige effectieve combinatie te maken.
Wat is de toegevoegde waarde van een goed design?
Zoals aangegeven is het design een belangrijk onderdeel van de website, maar waarom is dat zo? Om te beginnen draagt de uitstraling van de website bij aan de branding van een merk of bedrijf. Hoe je het ook wendt of keert, iedere uitstraling doet iets met je. Zo geeft een website met een strak modern design met foto’s van professionals in nette kleding, al snel een gevoel van een professionele organisatie.
Uitstraling en conversie optimalisatie
Het design kan naast het versterken van de identiteit van een merk of bedrijf, ook bijdragen aan een hoger conversiepercentage op de website. Zo kun je bijvoorbeeld met pijlen naar knoppen wijzen waarmee websitebezoekers contact met je kunnen opnemen of een offerteaanvraag bij je kunnen doen. Ook kun je met foto’s van mensen waarbij de ogen naar een button of telefoonnummer kijken, de aandacht van je bezoeker sturen.
Een mooi en effectief design kan dus daadwerkelijk een goede bijdrage leveren aan het rendement van een website. Maar zoals gezegd, wordt het effect nog groter als je daarnaast online marketing plan inzet. Je hebt daar een goed doordacht plan voor nodig, maar waar moet je dan een denken?
Een online marketingplan opstellen
Hoewel het te ver gaat om in dit artikel alle onderdelen van een online marketingplan te bespreken, zijn er in hoofdlijnen een aantal belangrijke aspecten die absoluut in het plan verwerkt moeten worden. Denk hierbij aan:
- Wat zijn je doelstellingen met de website en wat zijn de KPI’s?
- Wie is je doelgroep (beschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk, zodat je daar je websiteteksten en andere content op af kunt stemmen)
- Wat zijn de ‘problemen’ waar je doelgroep mee rondloopt en waar jij een oplossing voor hebt? Deze informatie dient als input voor het maken van content.
- Wat ga je doen om ervoor te zorgen dat je je doelgroep gaat bereiken? Denk hierbij aan SEO, SEA, e-mailmarketing en social media.
- Wat zijn je evaluatiemomenten en hoe ga je om met bijsturen?
Je ziet, bij het opstellen van een online marketingplan komt heel wat kijken. Veel ondernemers hebben dan ook onvoldoende kennis om een dergelijk plan uit te werken, laat staan uit te voeren. Het is dan ook niet voor niets dat veel bedrijven ervoor kiezen om online marketingspecialisten in te huren die het werk uit handen nemen.
Een goed begin is het halve werk
Zoals je hebt kunnen lezen, komt er nogal wat kijken bij het opzetten van een nieuwe website. De verleiding is dan ook groot om een website te maken waarbij je niet eerst een goed plan uitwerkt. De gedachte daarbij is dat als de resultaten tegenvallen, er altijd nog acties ondernomen kunnen worden.
Op zich is dat natuurlijk waar, maar als je achteraf de hele website weer moet gaan verbouwen, betekent dat dat je eigenlijk twee keer een website laat bouwen, dus twee keer kosten moet maken. Daarom gaat het gezegde ‘een goed begin is het halve werk’ absoluut op voor het bouwen van een website.
Laat je dus niet verleiden om zomaar wat te gaan doen en zorg eerst dat je een goed design en online marketingplan laten ontwikkelen. De kans op een goed rendement is dan aanzienlijk hoger. En dat is eigenlijk ook de reden waarom je in een website investeert, nietwaar? Een investering moet immers geld opleveren!
Geef een reactie