Top 10 fouten bij formulieren

contact formulier killers

Top 10 fouten bij formulieren

De top 10 conversie-killers: hoe jaag je mensen van juist de belangrijkste pagina op je website: een formulier!

Killer 1: de knop “leeg winkelmandje”

Hoe vervelend. De knop “leeg winkelmandje” in het bestelproces. Soms zijn ze nog zo gepositioneerd op de website, dat ze eenvoudig aan te klikken zijn. Of is het de meest rechter button (degene die normaal gezien de knop “verder” zal zijn). Dit is te vergelijken met de knop “wis formulier” onder een contactformulier. Waarom zou je die knoppen aanbieden?

Killer 2: verrassingsknoppen

Een knop, button, tekst of ander soort link waarvan je niet weet wat er achter zit is heel vervelend. En zal het doorklikken en dus de conversie niet bevorderen.

Killer 3: uw sessie is verlopen

Soms krijg je wel eens een foutmelding op een website als “de sessie is verlopen”. Natuurlijk is het soms noodzakelijk, maar veelal niet. Waarom word er dan voor gekozen?

Killer 4: belachelijk lange formulieren

Soms zijn de processen om eenvoudigweg contact op te nemen of een product te bestellen zo lang, dat je halverwege in slaap bent gevallen. Waarom worden formulieren zo lang gemaakt? Waarom vragen we eigenlijk naar vaste telefoonnummer, mobiele telefoonnummer, e-mailadres en postadres? Omdat we in geval van fouten 4 keer contact op willen nemen? Vraag jezelf gewoon bij elk element op je formulier: “Waarom willen we dat weten?”. Heb je geen zinnig antwoord, vraag het dan niet!

Killer 5: belachelijk lange processen

Soms is het zo dat het formulier in twee of drie delen is geknipt, waarmee de formulieren an sich korter worden. Maar het bestelproces maak je hierdoor nog complexer, want je moet vaker klikken om bij je doel te komen. Natuurlijk is het opdelen van je bestelproces handig, maar alleen als het ook logisch is. Je e-mailadres op de ene pagina, en je telefoonnummer op de andere pagina geven, dat is niet handig. Het zijn ten slotte beide de contactgegevens van de klant. Als je al kiest om het proces op te delen, laat dan altijd de klant zien in welke stap hij/zij nu is, welke stappen hij nog mag verwachten en welke stappen hij gehad heeft.

Killer 6: een gebrek aan vertrouwen

Een gebrek aan vertrouwen is echt niet goed. Als mensen moeten betalen via iDeal, dan betalen ze vooraf. Waarom zullen ze dat doen? Overtuig uw klanten hiervan, het helpt u echt aan meer conversies! Dit kan door logo’s, keurmerken en referenties te geven tijdens het bestelproces, maar ook uw USP’s en garanties nogmaals onder de ogen van de klant te brengen. Waarom bestelden ze ook al weer bij u?

Killer 7: uw bestelproces niet in kaart brengen

Statistiekenpakketten als Google Analytics maken het eenvoudig uw verkoopfunnel in kaart te brengen, om te kijken waar mensen afvallen in het verkoopproces. Gebruik dit dan ook, het kan veel (heel veel) extra conversies opleveren als u weet op welke pagina bezoekers afvallen! Breng uw bestelproces in kaart, en analyseer. Dat hoeft niet vaak, 1 keer per maand is vaak al ruim voldoende.

Killer 8: afleiding

Probeert u uw bezoekers nog steeds af te leiden met aanbiedingen of andere elementen op uw website als ze al in het verkoopproces zitten? Dat is niet handig. Men wil nu de bestelling afronden, dus geef ze daartoe de gelegenheid. Zo snel en eenvoudig mogelijk. Verwijder dus aanbiedingen, en zelfs menu-items om bezoekers zo min mogelijk af te leiden.

Killer 9: slechte feedback

Heeft uw bezoekers iets ingevuld wat niet juist is? Of juist iets vergeten in te vullen? Zorg dan voor goede, begrijpbare feedback, zodat uw potentiele klant zijn vergissing direct, snel en eenvoudig kan herstellen. Geef daarom de feedback op het formulier daar waar het aangepast moet worden.

Killer 10: slechte bedankpagina

Ja… zelfs als de bedankpagina geladen word, kan je nog fouten maken. De klant was immers enthousiast genoeg om uw ingewikkelde verkoopproces in het geheel te doorlopen. Maak daar gebruik van! Voorbeelden: inschrijven op de nieuwsbrief, tell-a-friend modules of delen via Social Media.

En? Heb jij nog aanvullingen?

social position

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *